Vad är HR?

HR står för Human Resources och är ett begrepp för vad som också kallas personalfrågor. Personalfrågor är alla frågor som handlar om relationen mellan arbetsgivare och medarbetare. Arbetsrätten är en viktig del som reglerar ett antal skyldigheter och rättigheter för både arbetsgivare och medarbetare. Men det handlar också om en mängd andra områden, till exempel:

  • Arbetsrätt
  • Ledarskap, kultur och värderingar
  • Kompetensutveckling
  • Lön- och belöning, förmåner och villkor
  • Fysisk och psykisk arbetsmiljö
  • Organisationsutveckling
  • Personalhandbok, policies och riktlinjer
  • Rekrytering och introduktion
  • Jämställdhet och mångfald
  • Facklig samverkan
  • Employer Branding - varumärket som arbetsgivare
  • Personalekonomi

Ofta säger man att HR arbetar med medarbetarens livscykel på företaget, dvs.


ATTRAHERA ---> REKRYTERA ---> MOTIVERA ---> UTVECKLA ---> AVSLUTA --->